Tyvärr, men så resonerar en hel del nystartade företagare. Man tycker att det där med bokföringen inte är så viktig. Detta är en av de vanligaste anledningarna till att företagen går i konkurs eller brottas med dålig lönsamhet.
Det är nämligen så att även om Du lämnar bort bokföringen, så kommer Du att få mycket administrativt arbete. Om Du själv skall sköta alla papper så är det lätt att försäljningen blir lidande och därmed dina inkomster. Vanligast förekommande är att man ”glömmer bort” bokföringen helt, när man ser att pengarna börjar komma in, och bara låter papperen samlas på hög. Detta är livsfarligt!

Läs mer om “bokföringen tar jag själv hand om”

 

I 8 fall av 10 fall visar det sig att man inte ”får ihop” papperen i slutet av året och att man har betalat felaktiga avgifter till myndigheter. Följden blir att man får betala onödiga straffavgifter. Men det allvarligaste som ofta sker, är att man tror, att företaget har gått bättre än det verkligen har gjort och därigenom tagit ut för stor lön till sig själv.

 

Något Du också bör räkna på är hur mycket tid Du beräknar lägga ner på bokföringen per månad. Jämför vad denna tjänst kostar i förhållande till hur mycket Du kan tjäna in på Din verksamhet under samma tid. Vi vet vilket resultat Du kommer fram till, nämligen att Du tjänar mest pengar om Du ägnar Dig åt det Du kan bäst!